Maskinleverandør gjennom mange generasjoner
Til neste år fyller A. Falkenberg Eftf. 125 år. Daglig leder Jann Bjørnes familie har vært i bedriften siden 1917.
8
Bilder
Daglig leder og medeier Jann Bjørne er 3. generasjon av familien Bjørne som jobber i A. Falkenberg Eftf.
De første salgsvarene i bedriften fra 1892 bestod av Cognac, sigarer, amerikansk røkelaks, sement og mye annet, men utover 1920-årene skjedde en gradvis spesialisering i retning av maskiner.
Daglig leder og medeier Jann Bjørne jr. er selv 3. generasjon av familien Bjørne som jobber i A. Falkenberg. Bestefaren hans ble ansatt av Anton Falkenberg i 1917 og i 1946 ble faren hans medarbeider i samme bedrift.
I dag er Jann Bjørne og familien hans medeier av Falkenberg sammen med daglig leder i Falkenberg Energi Erik Ildal og familien hans.
Jann Bjørne forteller at Falkenbergs 27 ansatte i fjor leverte rundt 150 maskiner samt verktøy til treindustrien. I tillegg leverte de programvare til maskinene, utførte service og ga opplæring i bruken av maskinene.
- Størrelsen på kundene våre er alt fra små snekkerbedrifter og opp til de store industribedriftene, forklarer Jann Bjørne og lister opp de mange forskjellige bransjene som bedriftens kunder kommer fra - både innen privat og offentlig sektor.
På kundelisten er trevareprodusenter, møbel og innredningsprodusenter, sagbruk og høvlerier, skoler, institusjoner, fengsler samt produsenter av husbygg, limtre, veggpaneler og plast i tillegg til teknologileverandører til oppdrettsnæringen.
Falkenbergs største maskinleverandører er de italienske maskinprodusentene Biesse og Cefla, i tillegg til den tyske maskinprodusenten Weinig.
Pressede marginer
I fjor var omsetningen på rundt 89 millioner kroner, og det var en nedgang fra 110 millioner kroner året før.
I 2016 ligger omsetning an til å havne på 115 millioner korner.
- I de senere årene er det ikke mange av leverandørene til treindustrien som har tjent gode penger. Det har vært vanskelige år siden finanskrisen, og det er pressede marginer, sier Jann Bjørne.
For å imøtegå de vanskelige tidene har maskinleverandøren gjort en del tiltak.
- Vi har redusert bemanningen via naturlig avgang, og så har vi har prøvd å posisjonere oss kostnadsmessig, når markedet er så uforutsigbart. For det viktigste er at vi har et fornuftig overskudd, sier Jann Bjørne som legger til at bedriften nylig har vært gjennom et generasjonsskifte blant selgerne, som for en dels vedkommende hadde nådd pensjonsalderen.
- Det har vært en utfordring, for når selgere som har vært med i 30-40 år slutter, da må det en innkjøringsperiode til for å få en ny selger opp på samme nivå, forklarer han.
Er konsulenter - men får ikke betalt
Jann Bjørne spør litt retorisk om kundene trenger en maskinleverandør som Falkenberg i våre dager med internett og en verden som på mange måter har blitt mindre.
- Tidligere trengte kundene oss av en grunn og det var språk. Det var få kunder som var gode i engelsk og tysk. Men i dag trenger de oss vel så mye fordi en del prosjekter blir veldig kompliserte, sier han.
Ifølge Jann Bjørne fungerer bedriftens ansatte ikke bare som leverandører og selgere, men vel så mye som konsulenter overfor kundene.
- Problemet vårt er at vi ikke får betalt for å være konsulenter, og noen ganger hender det at en kunde engasjerer en ekstern konsulent i forbindelse med en maskinanskaffelse. Da må vi sende diverse informasjon til denne konsulenten som etterfølgende fakturerer kunden for dette arbeidet, sier Jann Bjørne.
- Kunden aksepterer som regel ikke at man skal betale oss for mer enn maskiner, men på store prosjekt der vi må investere mye tid, komme med gode løsninger eller gi mange råd, der burde vi få noe betalt for arbeidstiden vi bruker, hvis vi ikke får ordren, sier han.
Derfor overveier Falkenberg å innføre et konsulenthonorar på store prosjekter med tidkrevende forprosjekter, som likevel ikke utmynter seg i en ordre til Falkenberg.
- Vi kan for eksempel si til kunden at vi gjerne vil være med på å utrede dette som et forprosjekt der vi noterer timer, og hvis de velger oss som leverandør da er det greit, men velger kunden ikke oss da kan vi fakturere dem et antall timer med et maksimum på for eksempel 100 eller 200 timer, sier han og legger til:
- Skal en kunde investere 10-15 millioner kroner da er det ikke urimelig at vi fakturerer 100.00-200.000 kroner, når vi har tilført prosjektet gode ideer og forslag.
Etterlyser kravspesifikasjoner
Jann Bjørne etterlyser at bedriftene gjør sin del av jobben når de henvender seg for å bestille nye maskiner.
- Når bedriftene for eksempel skal investere i maskin eller maskinlinje, får vi veldig sjelden en kravspesifikasjon fra kunden. Da går vi inn og spør kunden om maksimum og minimum dimensjoner, type bearbeiding, kapasiteter etc., og da tenker kunden at Falkenberg er den proffe parten. Men etterpå kan vi spørre oss selv om vi har fått med alle detaljer i det som kunden har av ønsker og krav, sier Jann Bjørne og fortsetter:
- Dette handler litt om hvilke spørsmål vi stiller, men på den annen side er det jo kunden som er den proffe parten av sine produkter, og av og til skjer det at noe er glemt, og noe ikke er snakket om.
Jann Bjørne mener at det hadde vært mye enklere å unngå feil i leveransene, hvis kunden lager en god kravspesifikasjon.
- Vår erfaring er at - godt samarbeid gir gode løsninger, avslutter Jann Bjørne.