23948sdkhjf

Ombruk av stål fra skip: Ingen ler av Nordic Circles lenger

- De fleste lo av oss. Men da vi klarte å bevise at det var mulig å bruke stål fra skip i byggeindustrien, da stilnet latteren.

Det forteller John Jacobsen i Nordic Circles. 

Han holdt et innlegg på Norsk Offshore og Energidag denne uka.

Beaching et miljøproblem

For fire år siden ble Nordic Circles etablert med det formål å tenke sirkulært. Tidligere har det vært vanlig at gamle skip ble sendt til opphoggingsverft i Tyrkia. Eller de ble «beachet» i India, Bangladesh eller Pakistan.

- Dette er ikke særlig miljøvennlige og bærekraftige metoder for kloden vår. Derfor hadde vi et ønske om å bruke ståldeler fra skip som er blitt for gamle for å brukes videre, i norsk byggenæring, sa Jacobsen.

Han poengterte at Norge har vært og er en skipsnasjon. Da må vi også sørge for at vi rydder opp etter oss når skipene skal skrotes. Ifølge Jacobsen er det masse godt og brukbart stål i skipene som skrotes. Og han og de andre i Nordic Circles mener at det er fullt mulig gjenbruke dette stålet. Bevis på dette viste han fram på Offshore- og Energidagen.

Skip til byggebransjen

I samarbeid med AF Offshore Decom, som blant annet jobber med å demontere skip ved sitt verft i Vats, får Nordic Circles tilgang til stål fra skipene. Og ved å bearbeide stålet fra skipene, brukes de på nytt i byggebransjen. Det gjelder for eksempel H-bjelker, hatteprofiler og andre bærebjelker fra utrangerte skip.

- Det skal ikke underslås at mange i stål- og byggebransjen lo av oss da vi lanserte denne ideen. Men latteren har stilnet ettersom det har vist ikke bare å være mulig å bruke om stål fra skip, men også at det har vært en suksess, sa Jacobsen.

- Norge sitter som følge av at vi er en sjøfartsnasjon på en av verden største flåter. Da må vi også sørge for å rydde opp etter oss når skipene blir utrangerte, sa han videre.

Kortreist

Et annet viktig element for Nordic Circles har vært å gjøre stålets reise så kortreist som mulig. Det gjør man ved å benytte seg av stål som kommer fra skip som blir demontert ved AF Offshore Decoms verft og benyttes på norsk i norsk byggenæring.

- En av de største utfordringene vi har møtt har vært standardiseringsordninger. Det er svært strenge krav til stål som skal brukes i anleggsbransjen – både i EU og i Norge. Men nå har vi fått godkjent stålet, og jeg kan gå god for at stålet er av god kvalitet, og at dette nærmest kan bli en gamechanger for stål- og byggebransjen, sa han videre.

Manglende sertifikater og sporbarhet

Utfordringene knyttet til standarder er spesielt for stål fra utrangerte skip, da materialsertifikater og sporbarhenten for stål har gått tapt. Derfor må stålet testes på nytt.

- Problemet er at det ikke finnes noe regelverk i Norge eller i EU so sier hvordan gjenbrukt martitimt stål skal teste og godkjennes etter gjeldende standarder.

Mange undersøkelser viser at byggebransjen er en klimaversting. Samtidig vil næringen måtte møte stadig strengere utslippskrav noe som gjør at aktørene vil bli tvunget til å få bedre kontroll på sine utslipp og klimaregnskap.

Flere henvendelser

- Det har ført til at vi får stadig flere henvendelser fra aktører i byggebransjen, som er nysjerrige og interesserte i det vi driver med, sa John Jacobsen.

For å få satt sammen en verdikjede som skal kunne håndtere det ombrukte stålet, er det inngått samarbeid med flere aktører – blant dem Green Yard Kleven, AF Gruppen, Skanska Norge, Sintef og La Entreprenør.

John Jacobsen fortalte også om den gangen de søkte om å få ombruke stålet fra den havarerte og opphoggingsklare fregatten KNM «Helge Ingstad». Men de fikk nei, men sto på og kunne bruke noe av stålet til et fiskehotell i Oslofjorden. Nordic Circles kjøpte 10 tonn av skrapmetallet og bygde fiskehotellet med stål fra blant annet fregatten.

- Det betød at vi senket «Helge Ingstad» for andre gang, fortalte Jacobsen med et smil om munnen.

Nordic Circles

Kommenter artikkelen
Anbefalte artikler

Nyhetsbrev

Send til en kollega

0.187